Syö monipuolisesti lapsen kanssa

Lapsuudessa opitut ruokatottumukset ja -mieltymykset vaikuttavat ruokailuun vielä aikuisenakin, joten lapselle kannattaa opettaa alusta asti terveelliset ja monipuoliset ruokailutavat, jotta saadaan hyvä pohja hyvinvoinnille jatkossakin. Lapsiperheessä kiirettä riittää ja ruoanlaittoon ei aina tahdo löytyä aikaa, vieläpä sille, että kokeilisi jotain muutakin kuin niitä tuttuja lemppareita joita lapsi varmasti syö. Väsyneelle, nälkäiselle ja kiukkuiselle taaperolle ei tee mieli tarjota mitään sellaista, mistä ei ole varma että lapsi pitää. Onneksi netti on nykyään pullollaan reseptejä ja tuttujakin ruokia voi helposti muuttaa monipuolisemmaksi lisäämällä ainesosia tai mausteita. Makaronilaatikon voi esimerkiksi tehdä katkaravuista, jauhelihavuokaan lisätä maustekurkkua tai lapsen antaa maistaa sormiruokaillen uusia makuja tuttujen rinnalla.

Lapsen ruokavalion monipuolisuus on aikuisen vastuulla. Lapsen ruokahalu vaihtelee, ei aaltoilusta kannata huolestua. Lapsen terveys ei ole vaarassa, vaikka ruoka välillä jäisikin syömättä. Lapsi syö kun hänellä on nälkä ja säätelee itse syömänsä ruoan määrää. Hyvä olisikin, jos lapsi saisi lautaselleen aluksi vain vähän ruokaa ja saisi sitten ottaa itse lisää. Lapsi oppii pitämään uusista mauista kärsivällisen opettelun tuloksena. Aikuisen esimerkki voi olla tässä hyvä apu, sehän on aina kiinnostavinta mitä muiden lautasilla on. Maistamiseen tulisi kannustaa, mutta ei koskaan pakottaa. Uusia makuja kannattaa esitellä tuttujen makujen ohessa, sämpylöihin voi vaikka lisätä porkkanaraastetta tai smoothien tehdä jogurtin sijasta rahkaan. Lapselle tulisi kuitenkin kertoa avoimesti mitä lautasella on.

9

Ruokailusta on hyvä tehdä yhteinen, rauhallinen hetki jolloin koko perhe on läsnä. Tällöin lapsi muistaa aikuisenakin ruokailun tärkeyden ja rutiinit. Säännöllinen ruokarytmi jää myös lapsen mieleen ja ruoka maistuu paremmin, jos välipaloja ei ole jatkuvasti saatavilla. Myös pöytätapoja on helppo opettaa yhteisen ruokailun lomassa esimerkkien avulla. Aina ei pienellekään lapselle tarvitse valmistaa kokonaan omaa ruokalajia, vaan lapsen annoksen voi ottaa erilleen ennen kuin ruokaan lisätään mausteita tai ainesosia jotka eivät lapselle sovi. Jo alle vuoden ikäinen lapsi osaa arvostaa hitaasti haudutettua tomaattikastiketta tai pehmeiden yrttimausteiden käyttöä.

10

Kotiruoka on lähes aina teollista ruokaa terveellisempää ja ravitsevampaa. Sama koskee myös hedelmä- tai marjavälipaloja, sillä valmiina ostettuna niissä on yleensä hurja määrä sokeria. Välillä on kuitenkin kiire tai ei vain jaksa valmistaa kaikkea alusta asti, eikä tähän saisi liittää ylenmääräisiä syyllisyyden tunteita. Näitä tilanteita voi kuitenkin ennakoida esimerkiksi tekemällä kerralla suurempia annoksia ja pakastamalla osan tulevia päiviä varten.

Muru-ravintolaa isännöivä huippukokki Henri Alen kertoo tehneensä nyt 6-vuotiaalle Mimi-tyttärelleen kurpitsasosetta, kun tämä oli alle vuoden ikäinen. 1,5 vuotiaana Mimi nautti simpukoiden syömisestä sormin ja nykyään hänen lempiruokansa on siika-purjo-perunasose. Hän toteaa, että lapsi oppii kyllä pitämään erikoisemmistakin ruoka-aineista, mikäli vanhempi ei omalla asenteellaan tee siitä vaikeaa.

11

Savoyn keittiöpäällikkö Kari Aihinen on 4-vuotiaan Kasperin ja 2-vuotiaan Vernerin isä. Hän esiintyy televisiossa ohjelmassa, jossa hän opettaa ruoanlaittoa perheissä joissa se ei muuten tunnu onnistuvan. Hän kehottaa ottamaan lapsen mahdollisuuksien mukaan tekemään yhdessä ruokaa, sillä erikoisemmatkin ruoka-aineet saattaa saada maistumaan mikäli lapsi näkee, miten ne päätyvät lautaselle. Aina tämäkään ei toimi, sillä Aihinen kertoo kuinka hän teki Kasperin toiveesta hänen kanssaan simpukkakeittoa, mutta Kasper totesi kahden puraisun jälkeen ettei ruokalaji vastannutkaan odotuksia. Aihinen aikoo kuitenkin jatkaa kokeiluja ja kotiruoan tarjoamista. Hän vastustaa teollisia ruokia erityisesti sen takia, että lapsi oppii purkkiruoan myötä helposti teollisen ruoan makuun.